رد شدن به محتوای اصلی

ارزش مشورت

http://www.emahd.ir/modpub/FCKeditor/Image/axe%20khabar/mashag.jpg


انسان موجودی اجتماعی است و به تنهایی کامل نیست و نمی تواند برای تمام امور خود بدون مشورت، برنامه ریزی و اولویت بندی کند.
مشورت کردن علاوه بر رشد افکار و عقاید، انسان را از تنگناهای تصمیم گیری های مهم و حیاتی رها می کند و مایه گسترش فهم و درک انسان می شود.
بسیاری از مشکلا ت و نیازهای انسان با تبادل نظر و همفکری و همکاری با دیگران مرتفع می شود.
نمونه ملموس و کوچک آن مشورت در زندگی خانوادگی و شخصی است که حتی برای انجام کارهای کوچک و گاه پیش پا افتاده، با همفکری و رایزنی می توان بهترین نتایج به دست میآید و موجب شادکامی و خرسندی می شود و پایه های زندگی نیز مستحکم تر می گردد . مشورت موجب شناخت ما از یکدیگر می گردد بقول ارد بزرگ : « اگر شناخت زن و مرد نسبت به ویژگی های درونی و بیرونی یکدیگر بیشتر گردد کمتر دچار گسست می شوند» اما چنانچه زن و مرد هر یک بخواهند بدون احساس نیاز به همفکری و تعامل راه خود را در پیش گیرند و خود را بی نیاز به مشورت نشان دهند، نه تنها کارها بر وفق مراد پیش نمی رود بلکه موجبات دلسردی و پیدایش خودکامگی و استبداد می شود.
بنابراین بحث و گفت و گو در باب اهمیت فواید و آثار مثبتی که بر شورا و مشورت مترتب است بر کسی پوشیده نیست به خصوص در مورد جامعه.
سهیم کردن همه مردم از هر گروه و جنس و هر پست و مقام و تخصص، در امور کشور از اصول اولیه مشارکت مردمی است. سهیم شدن مردم در تصمیم گیری ها و مدیریت کلا ن کشور و در مصداق کوچک تر در شهرها و روستاها نمونه بارز یک جامعه مدنی است جامعه ای که همه در آن خود را متعهد و مسوول می دانند ولی همان طور که همه واقفند، تمام آحاد مردم نمی توانند با اعمال نظر و بیان عقاید و افکار خود مورد مشورت قرار گیرند، بنابراین لا زم است مردم از بین خود افراد متعهد و پایبند به اصول و خبره ای را تعیین و انتخاب کنند تا به نمایندگی از آنها در اداره کشور، شهر و روستا سهیم باشند.
مسلما اگر در اموری تصمیم گیری ها از راه مشاوره و بررسی دیدگاه های افراد آگاه و صاحب نظر، انجام شود امکان دخالت و اعمال نظر و در نظر گرفتن منافع شخصی به کمترین حد خود می رسد چرا که این فکر گروهی است که بر تصمیم گیری ها اعمال می شود نه نظر شخصی.
برخورد اندیشه ها به صورت صحیح و تبادل افکار و عقاید متفاوت می تواند نارسایی ها و کاستی های تصمیم گیری فردی را از بین ببرد و اگر تصمیم گیری ها جمعی باشد، نظارت و بررسی در عملکرد تصمیم گیری ها نیز دقیق تر و موشکافانه تر خواهد بود و نتایج به دست آمده کامل تر و دقیق تر خواهد بود.
در کشور ما ایران که دارای نظامی اسلا می و بر پایه اعتقادات دینی و قرآنی است اهمیت ویژه نائل شدن برای مشورت و شورا که اصل اسلا می ما نیز هست، از ضروریات است و لا زم است دولتمردان برای حل بسیاری از مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و... با افراد باصلا حیت به مشاوره بنشینند و بهترین راهکارها را برگزینند.
پیامبر اعظم (ص) می فرمایند:
« هیچ قومی مشورت نکردند جز آن که به بهترین امور هدایت یافتند . »

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

Alef dot ir

Alef dot ir كاشاني: خوردبين بايد مي‌آمد درباره حوادث عاشوراي 88 تهران سخني با دادستان تهران ابعاد جدید کشته شدن یکی از مقتولین روزگذشته ناپدیدشدن یک خبرنگار خارجی بهزاد نبوی به اوین بازگشت جانتان را دوست دارید آنگولا نروید هواپیماها هم زمین را گرم می‌کنند عکس / ناهار نظامیان آمریکایی در افغانستان نفريه: مديرعامل استقلال نمی‌شوم سپاه تهران خواستار اشد مجازات شد ویتامین C روند فرایند پیری را کند می‌کند اخراج خطیب و مداح ایرانی از امارات حزب‌موتلفه: مردم به هتک‌حرمت پاسخ کوبنده می‌دهند تغيير استراتژي آمريكا در حمايت از اغتشاشات ايران نیمی از انگليسي‌ها پول گرم كردن خانه را ندارند تازه‌ترين شعر اميري اسفندقه درباره اتفاقات ديروز "اغتشاش‌گران دیروز تلفن ماهواره‌ای داشتند" در دانشگاه شریف 3 روز عزای عمومی اعلام شد پیش بینی امام (ره) از اغتشاشات مصدوم شدن بیش از60 نفر در حوادث دیروز گردهمایی دانشجویان در حرم امام (ره) تلاش يهوديان براي جلوگيري از پخش اذان كلاه‌كج: با دايي موفق می‌شویم رئيس موس

پروژه های رایگان برای دانشجویان

پروژه های رایگان برای دانشجویان ارسال دعوتنامه Google Wave Posted: 29 Nov 2009 01:11 AM PST سلام دوستان امروز از طرف گروه گوگل برای من دعوتنامه افتخاری ارسال شد . دوستانی که دعوت نامه می خوان کافیه یه پروژه دانشجویی به ایمیل من ارسال کنن تا دعوتنامه براشون بفرستم . اینجوری هم شما به نوایی میرسین هم همه بازدید کننده های سایت . موفق و پیروز باشد You are subscribed to email updates from دانلود انواع پروژه هاي دانشجويي To stop receiving these emails, you may unsubscribe now . Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

Jomalaat Hakimanhe

دیباچه ی جملات ناب از نظر گاندي هفت موردي که بدون هفت مورد ديگر خطرناک هستند: 1- ثروت ، بدون زحمت 2- لذت، بدون وجدان 3- دانش، بدون شخصيت 4- تجارت، بدون اخلاق 5- علم، بدون انسانيت 6- عبادت، بدون ايثار 7- سياست، بدون شرافت تقريبا همه ميتوانند در برابر فلاکت و بدبختي مقاومت کنند. اگر ميخواهي فردي را امتحان کني, به او قدرت بده." آبراهام لينکولن همه دوست دارند که به بهشت بروند, ولي کسي دوست ندارد که بميرد. جان لوييس تجربه اسمي است که افراد به اشتباهاتشان ميدهند. اسکار وايلد هميشه بين خود و همسرت بازه اي را نگاهدار تا به خواري گرفتار نشوي . اُرد بزرگ در زندگي ثروت حقيقي مهرباني است ، و بينوايي حقيقي خودخواهي . وينه طلوع و غروب عشق ، خود را به وسيل? درد تنهايي و جدايي محسوس مي سازد . لابروير فرودستان ، در بهترين هنگامه هم ، بهانه هاي فراوان ، براي انجام ندادن کار هاي خويش دارند . اُرد بزرگ اگر مشکلي داري، به دليل طرز فکر توست و تنها راهي که مي تواني مشکلات را براي هميشه حل کني، اين است که طرز فکرت را تغيير دهي. وين داير چ