رد شدن به محتوای اصلی

دیدگاه مسعود اسپنتمان درباره فلسفه ارد بزرگ (کودک)

ارد بزرگ می گوید : بی پناهی و سرگردانی کودک امروز بیش از هر زمان دیگری ست


سرگردانی و بی پناهی از گونه گرایشهای سهشناک و روان-اندوخته ی آدمی است.
اندیشه ورزانی چون فروید و بیشتر یونگ پیدایش فرهنگ و تمدن را زاده ناهمسانی سرشت ساده و ناخودآگاه آغازین آدمی با زندگانی متنوع تر اوی در دوران پسین تر میدانند. زیرا آدمی در دوران زندگانی طبیعی خویش پیش از آغار زیست هاژمانی، هرگز همچون جانوری طبیعی نیست، بلکه چیزهایی میبیند و میشنود که به هیچ روی ریشه از غریزه ی ویژه-طبیعی نمیگیرند. او خوابهایی میبیند که هرگز رویکردی خودآگاهانه ندارند. آنها از هزارها سال زندگی ناخودآگاهانه سرچشمه میگیرند.، او در خود، میان ماده و مینو دوگانگی میپندارد... او دیگر میمون گذشته نیست!
ازین روست که منتسکیو، نیاکانمان را خوشبخت تر میداند، چرا که زندگانی در اجتماع هرگز نمود و الگویی همسان با زندگی در خانواده ندارد که یکی دیگر از تفاوتهای میان جان لاک و تامس هابز را آشکار میکند. در جایی که هابز، خانواده های بزرگ و جداسر از دولتها را نیز دولت میخواند، لاک میان ایجاد ناخودآگاه نهاد سنتی خانواده و ایجاد دولت اجتماعی که صد در صد خودآگاهانه چهره میگیرد ناهمسانی میبیند. ازین رو لاک سرشت طبیعی بشر را عقلانی میداند.درست به همین خاطر است که سرگردانی و بی پناهی انسان امروز بیش از هر زمان دیگرست، چرا که بیش از هر زمان دیگر بر اجتماعی شدن کودک پای میفشارند، و او بیش از هر دوره دیگر زمان کمتری را با خانواده میگذراند. خانواده از وی گرایشها و اخلاقیات ایده آلی میخواهد که جامعه ی پراگمات با آن بیگانه است.
شاید اکنون بتوانیم شوندی برای پاسخ رندانه کوروش به یونانیان بیابیم که گفت: من از کشوری که مردم آن در بازارش به هم دروغ میگویند نمیترسم.... چرا که ایرانیان از دیرباز ساختمان دولت خویش را برپایه قدرت پدرانه ساخته بودند ساختاری بر پایه اندیشه ی کدخدایی. کدخدا در اوستا و شاهنامه در معنای:
مدیر خانه- مدیر روستا- مدیر شهر- و پادشاه و حتا خدا به کار رفته است. کدخدا از پهلوی کتک خوتای گرفته شده است. ازین رو خویشکاری، از خانواده تا خویشکاری خدایی همه پیوسته با همند و زنجیره ای یگانه میسازند.

به همین شوند اورمزد برای پیروزی بر اهریمن به یاری آدمیان میبالد. از یاوری کودک در خانواده خویش تا یاوری پادشاه در کشور. مفهوم فره هم از آنجا پای میگیرد که جامعه نیاز به ویژه گرایی (تخصص) دارد. و هر خانواده در طبقه ای به خویشکاری میپردازد تا برسد به شاهی که خویشکاری اش در ایجاد دادگری و هماهنگی میان خانواده و طبقات است. همچنین ناخوشایند بودن پیشه وری و بازرگانی در میان طبقات ایرانی شاید از همین جا سرچشمه بگیرد. پس در ایران، خواستهای خودآگاهانه ی اجتماعی در پیوستگی با خواستهای طبیعی و ناخودآگاه خانواده قرار میگیرند.
جامعه غربی با همه دستاوردها و کامکاریها و حتی کوتاهی های خویش، دولت را همچون خدای مسیحی، ناظر بر آدمیان میداند و این تنها اوست که میتواند کودک را با جدا ساختن از خانواده، راهبه خویش سازد. (رویکرد غربیان در زمینه آموزش در مدرسه و جامعه، که جدایی کودک از خانواده و در پی آن، شکاف میان ناخودآگاه سنتی و خودآگاه دیوانسالارانه را در پی دارد سرچشمه هزاران بیماری روانی است)

آیا میتوانیم بر پایه آموزشهای کهن خویش، دولتی بنا کنیم که گرچه در ژرفنای خود اجتماعی است، اما هرگز از پداران و مادران نخواهد که فرزندان خود را بی سرپناه و سرگردان در دامان اجتماع بی اخلاق رها کند؟ آیا دولت فرهمند و نوین ایرانی، با دولت سکولار اما مسیحی غربی دگرگونه تر نیست؟


مسعود اسپنتمان

sepitemann@yahoo.com


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روابط و با نقد دیگران سرخ نشویم !

چطور روابط مان بخاطر راه دور کم رنگ نشود ؟ درون آدمی همواره دچار افراط و تفریط است وقتی به یکدیگر نزدیکیم برای هم می میریم و وقتی چند ماهی از هم دوریم به یکباره همه چیز را فراموش می کنیم ! وقتی از نامزدتان دور هستید مدام فکر می کنید که چه کار باید انجام داد تا علاقه تا‌ن نسبت به هم ، کمرنگتر نشود . پس به توصیه های ما توجه کنید! شـمـا یا نـامزدتان به دلـیل ادامه تحصیل یا کار در حال اقـامت گـزیــدن در شـهـر دیـگـری هستید و بر سر این مسئله که آیـا بـاید بـه خـاطر ایـن مســئله از هم جدا شوید و یا رابطه ای دورا دور را تجربه کنید بحثی میان شما آغاز شده است. تلاش کنید تا زمانی کـه واقـعا به هــم علاقمند نشده و آماده فداکاری برای یکدیگر نگشته اید، حتی فکر حفظ رابطه راه دور را نیز از سر خطور ندهید. اگر تصور نمیکنید چنین فردی هستید، بهتر از است از همان ابتدا جلوی شکستها و ضربات سنگین عاطفی آینده خود را بگیرید. از طرف دیگر اگر هر دوی شما آماده و مایل به برقراری و تداوم ارتباط از راه دور هستید، حتما این نکات را مطالعه کنید تا در کارتان موفق گردید. * وقت بگذارید البته، نقل مکان دادن به شهری جدید ف

Alef dot ir

Alef dot ir ویژگی کارت های اعتباری خرید محکومیت دخالتهای آمریکا در انتخابات عراق محمدي‌زاده: هديه‌اي به وليعهد قطر نداده‏ایم طراحی قبور جدید سه طبقه در بهشت زهرا مردم با همه سلائق در حفظ منافع ملی متحدند نشست سران سه قوه بهره‏برداری خط توليد واگن‌هاي دو طبقه مترو قالیباف: نیاز تهران به 217 کیلومتر مترو محرومیت متخلفان از آزمون مجدد دستیاری اجرای قدرتمند طرح انضباط اجتماعی در سال 89 طرح استیضاح وزیر راه در مجلس تصویب 2 فوریت طرح اختیارات وزیر رفاه تصویب عوارض سیگار 2 ، نوشابه 50 برابر رجب زاده در شهرداری تهران آمریکا: لباس‌ها كوتاه و بدن‌نما در دانشگاه ممنوع "زمان دادگاه کهریزک بزودی اعلام می‌شود" سازمان هواشناسي اخطار داد تبریک نمایندگان مجلس به مقام معظم رهبری افزایش نفرت مردم پاکستان از امریکا انهدام یک تیم تروریستی در آذربایجان غربی افزایش سرعت اینترنت ایران نادران: لايحه بودجه 89 بودجه نيست احوال‌پرسي احمدي‌نژاد از برزگر گراميداشت دومين سالگرد شهادت عماد مغنيه ضرغامی سکوت انتخاباتی

خبرنامه سایت خبری تحلیلی رویداد

خبرنامه سایت خبری تحلیلی رویداد سبزهای زنجان پاسخ مردم ، شرکت گسترده در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری بود فریبا پژوه ، نفیسه زارع‌ کهن و حجت شریفی آزاد شدند عبدالله رمضان‌ زاده آزاد شد پرسپوليس مقابل صبای قم متوقف شد آن که صعود کرد و آن که سقوط کرد؛ آن که رها شد و آن که گرفتار شد پلیس قادر به کنترل معترضین نجف آباد نشد چند کشته و زخمی در اعتراض به اجرای حکم اعدام در سیرجان اولین ملاقات فواد شمس با خانواده‌ اش بحث در باره آیت‌الله منتظری در شورای شهر تهران بانک مرکزی: لطفا روی اسکناس‌ ها ننویسید پیام تشکر و خداحافظی میرحسین موسوی از جامعه هنری و اعضای فرهنگستان هنر پس‌ لرزه‌های برکناری میرحسین موسوی مردم محاصره منزل آیت الله طاهری را شکستند ممانعت مقامات زندان اوین از ملاقات عبدالله مومنی با وکیل سبزهای زنجان Posted: 23 Dec 2009 08:00 AM PST مهدی سحرخیز سبزهای زنجان، هشتم محرم در راه است. حتما میدانید از چه حرف میزنم، از دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، که جمعیتی بیش از 250 هزار نفر در آن شرکت میک