رد شدن به محتوای اصلی

تنها "آغاز ها" را باید "جشن" گرفت

ارد بزرگ می گوید : تنها "آغاز ها" را باید "جشن" گرفت چرا که شیره جهان در رشد و "زایندگیست" .

جشن گرفتن "آغازها" را در شاهنامه فردوسی به آشکارا میتوانیم ببینیم.

برگزاری نخستین جشن [سده] در شاهنامه به زمان هوشنگ باز میگردد که آتش اهورایی نخستین بار پدید می آید:

بگفتا فروغی است این ایزدی / پرستید باید اگر بخردی

یکی جشن کرد آن شب و باده خورد / "سده" نام آن جشن فرخنده کرد

ز هوشنگ ماند این سده یادگار / بسی باد چون او دگر شهریار


دومین جشن [نوروز] در زمان جمشید برپا میگردد و آن نخستین پرواز آدمی بر فراز زمین است.


چو خورشید تابان میان هوا / نشسته بر او شاهِ فرمانروا
جهان انجمن شد بر آن تخت اوی / شگفتی فرومانده از بختِ اوی
بخ جمشید بر گوهر افشاندند / مر آن روز را "روز نو" خواندند

سومین جشن [مهرگان] در زمان فریدون برپا میگردد که جشن پیروزی نیکی بر بدی، فریدون بر ضحاک است

پرستیدن "مهرگان" دینِ اوست / تن آسانی و خوردن آیین اوست


پیوند میان "آغازینگی" و "جشن" و "زایندگی" شایسته ی پژوهش است. برآیند این سه مینه را میتوانیم در واژه ی "نوزاد" [نوزوت] ببینیم. نوزادی یا نوزوتی نام جشن کستی بندی و سدره پوشی زرتشتیان است. هم جشن است، هم زایش، و هم آغاز وینه ای نو در زندگانی باورمندانش. آغازها همواره با زایشها همراهند و به یاد ماندنشان را وامدار جشنی هستند که تنها و تنها برای ماندگاری آن زایش، و آن آغاز برگزار میشود. در این میان، هر چه آن زایش بزرگتر باشد، آغازش آن نیز بزرگتر، و پیرو آن، جشن همتراز با آن نیز پرشکوه تر و به یاد ماندنی تر است. برای نمونه جشن زایش میترا را میتوان نام برد که هزاران سال است در شب چله برگزار میشود و جشنیست بزرگ برای زایش ایزدی بزرگ که آغازنده ی فلسفه و فرزانی بزرگ است.
اکنون اگر یکی از سه گوش زایندگی، آغازینگی و جشن را پاک کنیم، بیگمان فلسفه ی هر سه را از میان برده ایم.

زایندگی، بی آغازینگی، تکرارست
آغازینگی، بی زایندگی، ناباروریست
زایندگی و آغازینگی بی جشن، محکوم به فراموشیست

زایش اندیشه ای را میتوان برای همیشه جشن گرفت که در آغاز به هست در آمدن، باروری نخستین خود را به زایایی همیشگی دگردیسه کند. او پیوسته می زاید چون همیشه بارور است. اما روزی که نتواند پیوستگی خود در خودزایی را با زایشی دوباره نمایان سازد، به مرگ آهسته دچار میشود. و مرگ، آغازی ندارد بلکه پایان است و پایان را جشن نمیگیرند. زیرا جشن، ستایش است [یسنا و جشن در اوستا به معنی ستایش است] و هیچکس مرگ را نمیستاید، مگر آخشیج مرگ زا، که در اندیشه ی ایرانی کسی نیست جز اهریمن.
اگر مرگ داد است بیداد چیست؟ / ز داد این همه بانگ و فریاد چیست؟ (فردوسی پاکزاد)

و این چرخه تا بدانجاست که به ساختار فلسفه ای نیرومند برسیم.
اهریمن همخانواده با مرگ و پایان و سوگواریست و در او، زایندگی و آغاز و جشن راهی ندارد. او هستی آور نیست، بلکه فرمانروای نیستی است. ازین رو او را با شیره و شیرازه ی کار جهان میانه ای نیست.
شیره و شیرازه ی گیتی به همراه جشن و زایندگی و آغازینگی، همه آفریده اهورامزدا هستند
(در اسطوره های ایرانی میخوانیم که اهریمن و پیروانش در هر زمستان به جویدن شیرازه و بن جهان میآغازند اما درست در زمان نوروز که چشم دارند جهان از هم بپاشد، میبینند که شیرازه ی استومند هستی باز پیکرینه و استوار گشته است).




نوشته بالا از پژوهشگر و محقق کشورمان جناب آقای مسعود اسپنتمان بود .

sepitemann@yahoo.com



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روابط و با نقد دیگران سرخ نشویم !

چطور روابط مان بخاطر راه دور کم رنگ نشود ؟ درون آدمی همواره دچار افراط و تفریط است وقتی به یکدیگر نزدیکیم برای هم می میریم و وقتی چند ماهی از هم دوریم به یکباره همه چیز را فراموش می کنیم ! وقتی از نامزدتان دور هستید مدام فکر می کنید که چه کار باید انجام داد تا علاقه تا‌ن نسبت به هم ، کمرنگتر نشود . پس به توصیه های ما توجه کنید! شـمـا یا نـامزدتان به دلـیل ادامه تحصیل یا کار در حال اقـامت گـزیــدن در شـهـر دیـگـری هستید و بر سر این مسئله که آیـا بـاید بـه خـاطر ایـن مســئله از هم جدا شوید و یا رابطه ای دورا دور را تجربه کنید بحثی میان شما آغاز شده است. تلاش کنید تا زمانی کـه واقـعا به هــم علاقمند نشده و آماده فداکاری برای یکدیگر نگشته اید، حتی فکر حفظ رابطه راه دور را نیز از سر خطور ندهید. اگر تصور نمیکنید چنین فردی هستید، بهتر از است از همان ابتدا جلوی شکستها و ضربات سنگین عاطفی آینده خود را بگیرید. از طرف دیگر اگر هر دوی شما آماده و مایل به برقراری و تداوم ارتباط از راه دور هستید، حتما این نکات را مطالعه کنید تا در کارتان موفق گردید. * وقت بگذارید البته، نقل مکان دادن به شهری جدید ف

Alef dot ir

Alef dot ir ویژگی کارت های اعتباری خرید محکومیت دخالتهای آمریکا در انتخابات عراق محمدي‌زاده: هديه‌اي به وليعهد قطر نداده‏ایم طراحی قبور جدید سه طبقه در بهشت زهرا مردم با همه سلائق در حفظ منافع ملی متحدند نشست سران سه قوه بهره‏برداری خط توليد واگن‌هاي دو طبقه مترو قالیباف: نیاز تهران به 217 کیلومتر مترو محرومیت متخلفان از آزمون مجدد دستیاری اجرای قدرتمند طرح انضباط اجتماعی در سال 89 طرح استیضاح وزیر راه در مجلس تصویب 2 فوریت طرح اختیارات وزیر رفاه تصویب عوارض سیگار 2 ، نوشابه 50 برابر رجب زاده در شهرداری تهران آمریکا: لباس‌ها كوتاه و بدن‌نما در دانشگاه ممنوع "زمان دادگاه کهریزک بزودی اعلام می‌شود" سازمان هواشناسي اخطار داد تبریک نمایندگان مجلس به مقام معظم رهبری افزایش نفرت مردم پاکستان از امریکا انهدام یک تیم تروریستی در آذربایجان غربی افزایش سرعت اینترنت ایران نادران: لايحه بودجه 89 بودجه نيست احوال‌پرسي احمدي‌نژاد از برزگر گراميداشت دومين سالگرد شهادت عماد مغنيه ضرغامی سکوت انتخاباتی

خبرنامه سایت خبری تحلیلی رویداد

خبرنامه سایت خبری تحلیلی رویداد سبزهای زنجان پاسخ مردم ، شرکت گسترده در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری بود فریبا پژوه ، نفیسه زارع‌ کهن و حجت شریفی آزاد شدند عبدالله رمضان‌ زاده آزاد شد پرسپوليس مقابل صبای قم متوقف شد آن که صعود کرد و آن که سقوط کرد؛ آن که رها شد و آن که گرفتار شد پلیس قادر به کنترل معترضین نجف آباد نشد چند کشته و زخمی در اعتراض به اجرای حکم اعدام در سیرجان اولین ملاقات فواد شمس با خانواده‌ اش بحث در باره آیت‌الله منتظری در شورای شهر تهران بانک مرکزی: لطفا روی اسکناس‌ ها ننویسید پیام تشکر و خداحافظی میرحسین موسوی از جامعه هنری و اعضای فرهنگستان هنر پس‌ لرزه‌های برکناری میرحسین موسوی مردم محاصره منزل آیت الله طاهری را شکستند ممانعت مقامات زندان اوین از ملاقات عبدالله مومنی با وکیل سبزهای زنجان Posted: 23 Dec 2009 08:00 AM PST مهدی سحرخیز سبزهای زنجان، هشتم محرم در راه است. حتما میدانید از چه حرف میزنم، از دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، که جمعیتی بیش از 250 هزار نفر در آن شرکت میک